6η Δεκέμβρη 1986, Malik Oussekine ή αλλιώς μια γαλλική εκδοχή της δολοφονικής καταστολής του κράτους απέναντι στο αγωνιζόμενο κίνημα της νεολαίας.

του Φοίβου Μαριά

Με την συμπλήρωση 21 χρόνων από την δολοφονία του αγωνιστή Νίκου Τεμπονέρα, παρουσιάζουμε μία ιστορικά παράλληλη ιστορία, την δολοφονία του φοιτητή Malik Oussekine (Μαλίκ Ουσέκιν) κατα τη διάρκεια του νεολαιίστικου κινήματος στη Γαλλία το φθινόπωρο του 1986. Η δολοφονία  του Malik απο την αστυνομία φέρνει στο μυαλό την δολοφονία Γρηγορόπουλου λόγω της χρονικής συγγένειας των δύο συμβάντων, ο Μalik δολοφονήθηκε το βράδυ της 5ης προς 6ης Δεκεμβρίου 1986. Η δολοφονία του όμως αν εξετάσει κανείς τις κοινωνικό-πολιτικές συνθήκες υπό τις οποίες συνέβη καθώς και ο τρόπος με το οποίο συνέβη μοιάζει περισσότερο με τις δολοφονίες Τεμπονέρα, Καλτεζά, Κουμή, Κανελοπούλου κλπ.

Χωρίς να θέλουμε να μπούμε σε καμία λογική συγκρίσεων ή γραμμικής αναπαραγωγής γεγονότων στόχος του κειμένου είναι να παρουσιάσει πως το γαλλικό κράτος εφάρμοσε την καταστολή σε μια δεδομένη ιστορική στιγμή. Στόχος μας η ενημέρωση και η εξαγωγή συμπερασμάτων για το κίνημα. Σκοπίμως το κείμενο παραθέτει μόνο γεγονότα και οπτικοακουστικό υλικό της εποχής κυρίως από το αρχείο του INA (εθνικό οπτικο-ακοθστικό ινστιντούτο). Ο καθένας εν συνεχεία μπορεί να κάνει τις συγκρίσεις τις οποίες πιστεύει. Πιστεύουμε όμως ότι η μνήμη των νεκρών του κινήματος αποτελεί τόσο ατομική υποχρέωση όσο και συλλογικό κεκτημένο. Επιπλέον, η μελέτη των συνθηκών των δολοφονιών τους μας οπλίζουν με εμπειρίες.

Δυστυχώς, λόγω τεχνικής ανεπάρκειας του γράφοντος τα video που παρατίθενται δεν φέρουν υπότιτλους. Οι παράγραφοι πριν από κάθε video αποτελούν συνήθως μικρή περίληψη του video.

Ιστορικό πλαίσιο

1986, ο Μιτεράν (σοσιαλιστικό κόμμα) είναι πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας, οι βουλευτικές εκλογές του Μάρτη δίνουν την πλειοψηφία στη βουλή στο Ζακ Σιράκ και τη γαλλική δεξιά. Ο Σιράκ διορίζετε πρωθυπουργός βάσει του συντάγματος και θέτει σε εφαρμογή τη στρατηγική του για να καταφέρει να εκλεγεί μετέπειτα πρόεδρος δημοκρατίας. Στο πλαίσιο αυτό αρχίζει να εφαρμόζει μια επιθετική πολιτική μεταρρυθμίσεων για να αναιρέσει μια σειρά μεταρρυθμίσεων της σοσιαλιστικής κυβέρνησης 1981-1986 και για να εμφανίσει το νεοφιλελεύθερο προφίλ της πολιτικής που ευαγγελίζεται.

Πρώτο θύμα, ο χώρος της εκπαίδευσης και ειδικότερα τα πανεπιστήμια. Στόχος η εφαρμογή ενός νόμου ο οποίος μένει στην ιστορία υπό το όνομα σχέδιο Ντεβάκ (projet Devaquet). Ο νόμος αυτός προέβλεπε αλλαγή του νόμου Σαβαρύ, ο οποίος είχε τεθεί σε εφαρμογή από την σοσιαλιστική κυβέρνηση το 1984 και για τον οποίο θα μπορούσαμε να πούμε ότι έχει πολλά κοινά σημεία με τον νόμο πλαίσιο 1268/1982 που εφάρμοσε το ελληνικό σοσιαλιστικό alter ego του Μιτεράν ο Ανδρέας Παπανδρέου.

Ο νέος νόμος προέβλεπε μεγαλύτερη αυτονομία των πανεπιστημίων.

Σε ότι αφορά τα οικονομικά των πανεπιστημίων αυτό μεταφραζόταν από το γεγονός ότι τα πανεπιστήμια θα είχαν την δυνατότητα να επιβάλουν μόνα τους το ύψος των διδάκτρων στα πλαίσια ενός ορίου που θα οριζόταν από την κυβέρνηση.

                        Σε ότι αφορά του φοιτητές :

Αυτό εξειδικευόταν με την εισαγωγή διαδικασιών επιλογής των φοιτητών που εισάγονται στο πανεπιστήμιο στο 1ο έτος. Βέβαια ο τότε υπουργός παιδείας είχε σπεύσει να καθησυχάσει τους φοιτητές αλλά και τους μαθητές λέγοντας ότι όλοι θα είχαν μια θέση σε κάποιο ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι πριν το νόμο άλλα και ακόμα στα γαλλικά πανεπιστήμια ισχύει ο κανόνας της ελεύθερης πρόσβασης.

Επιπλέον το πανεπιστήμιο θα έκανε προσαρμογή του αριθμού των φοιτητών που εισάγονται αλλά και του αριθμού των διπλωματούχων ανά κλάδο ανάλογα με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας και των υλικοτεχνικών δυνατοτήτων του κάθε πανεπιστημίου.

Δινόταν η δυνατότητα στα πανεπιστήμια να επιλέξουν ελεύθερα τόσο τις παιδαγωγικές μεθόδους που θα εφάρμοζαν όσο και τα διπλώματα και τα γνωστικά αντικείμενα τα οποία θα δίδασκαν.

Σε ότι αφορά τους καθηγητές ο νέος νόμος προέβλεπε πολύ μεγαλύτερη εκπροσώπηση τους στα συμβούλια συν-διοίκησης από ότι ο νόμος του 84.

Υπό αυτό το πλαίσιο ξέσπα το Νοέμβρη και το Δεκέμβρη του 1986 ένα μεγάλο φοιτητικό και μαθητικό κίνημα το οποίο ζητά την απόσυρση του νόμου.

Είναι ιδιαιτέρως σημαντικό να επισημανθεί ότι τόσο οι βουλευτές όσο και οι γερουσιαστές του σοσιαλιστικού κόμματος δεν είχαν ιδιαίτερες αντιρρήσεις επί του σχεδίου νόμου.

Το κίνημα (Παρασκευή 21 Νοέμβρη – Τετάρτη 10 Δεκέμβρη)

Το φοιτητικό κίνημα ξεκινά από το επαρχιακό πανεπιστήμιο της Ντιζόν (Dijon). Στις 22 Νοέμβρη ένα είδος συντονιστικού γενικών συνελεύσεων λαμβάνει χώρα στη Σορβόνη, οι αντιπρόσωποι αποφασίζουν να καλέσουν γενικές συνελεύσεις και να προτείνουν μια γραμμή καταλήψεων και απεργιών σε όλα τα πανεπιστήμια της χώρας. Την επομένη μία διαδήλωση η οποία διοργανώνετε από το Συνδικάτο FEN (ομοσπονδία εθνικής εκπαίδευσης) γύρω από το ζήτημα του « μέλλοντος της νεολαίας και ενάντια στην εκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης » συγκεντρώνει 200.000 διαδηλωτές ανάμεσά τους και πολλούς φοιτητές. Την επομένη, το κίνημα κερδίζει τα πανεπιστήμια της χώρας και την τρίτη 25 Νοέμβρη και οι μαθητές « μπαίνουν στο χορό ». Με κοινές γενικές συνελεύσεις φοιτητών μαθητών όπως φαίνετε στο παρακάτω video από την τοπική τηλεόραση της Βρετάνης στην πόλη Ρεν (Rennes).

http://www.ina.fr/economie-et-societe/education-et-enseignement/video/RNC86112504/les-lyceens-rejoignent-les-etudiants.fr.html

Η πρώτη μεγάλη διαδήλωση αυτού του νεολαιίστικου κινήματος πραγματοποιείται την Πέμπτη 27 Νοέμβρη στο Παρίσι με κατεύθυνση το κοινοβούλιο. Απο θαύμα οι διαδηλωτές δεν επιχειρούν να μπούν μεσα στη βουλή ενώ μέχρι και σοσιαλιστές βουλευτές απορούν πως τους επετρέπει να πλησιάσουν τόσο κοντά στη βουλή. Οι διοργανωτές μιλάνε για 500.000 διαδηλωτές ενώ η εφημερίδα Le monde μιλάει για 400.000 διαδηλωτές σε όλες τις υπόλοιπες πόλεις της γαλλικής επαρχίας (30 000 στη Γκρενόμπλ, 40.000 στην Τουλούζ, 30.000 στη Λυόν, 25.000 στη Μασσαλία ; 20.000 στο Bordeaux ; 15.000 στην Τούρ, 20.000 στη Ρεν, 18.000 στο Στρασβούργο) όπου πραγματοποιούνται ταυτόχρονα πορείες όπως φαίνετε στο παρακάτω video στη Ρέν.

http://www.ina.fr/economie-et-societe/education-et-enseignement/video/RNC86112802/suite-de-la-manifestation-des-lyceens-a-rennes.fr.html

Το συντονιστικό γενικών συνελεύσεων το οποίο πραγματοποιείται μετά από αυτή την διαδήλωση απαρτίζεται από περίπου 315 αντιπροσώπους 5 για κάθε ένα από τα 76 πανεπιστήμια τα οποία μετέχουν στο κίνημα. Το συντονιστικό αποφασίζει την συνέχιση του κινήματος μέχρι την απόσυρση του νόμου. Επιπλέον αποφασίζετε στις συνελεύσεις της 1ης Δεκέμβρη να προταθούν καταλήψεις σε όλα τα πανεπιστήμια και να διοργανωθεί μια μεγάλη παν-γαλλική διαδήλωση την Πέμπτη 4 Δεκέμβρη.

Την Κυριακή 30 Νοέμβρη ο πρωθυπουργός Σιράκ σε τηλεοπτικό διάγγελμα του τονίζει ότι είναι πρόθυμος να διαπραγματευτεί μέρος του νόμου, δεν θα αποσύρει το νομοσχέδιο και ότι κανένας μαθητής δεν θα μείνει εκτός πανεπιστημίου.

Την Τρίτη 2 Δεκέμβρη το συντονιστικό πραγματοποιεί εκ νέου συνάντηση στην οποία επαναλαμβάνετε ο στόχος για διοργάνωση μεγάλης διαδήλωσης στις 4 του μήνα. Το συντονιστικό ψηφίζει ένα πλαίσιο (331 υπέρ ; 8 κατά και 6 λευκά) βάση του οποίου αποφασίζονται τα ακόλουθα : 1. Συνέχιση του κινήματος με καταλήψεις και απεργίες μέχρι να αποσυρθεί ο νόμος 2. Παν-γαλλική πορεία στις 4 Δεκέμβρη στο Παρίσι με αφετηρία την Βαστίλη και κατάληξη το κοινοβούλιο, στο τέλος της οποίας οι διαδηλωτές θα περιμένουν τον υπουργό παιδείας και τον πανεπιστημιακό Ντεβάκ να έρθουν αυτοπροσώπως να απαντήσουν στα αιτήματά τους.

Όμως η αστυνομία, τα media καθώς και ένα μέρος του συντονιστικού φίλα προσκείμενο στο σοσιαλιστικό κόμμα αποφασίζουν η διαδήλωση να τερματίσει στο πάρκο Iνβαλίντ (Εsplanade des Ιnvalides) πολύ κοντά στο κοινοβούλιο. Η διαδήλωση απαρτίζετε από 1.000.000 διαδηλωτές σύμφωνα με τους διοργανωτές, 150.000 σύμφωνα με την αστυνομία.  Όπως λένε και οι δημοσιογράφοι στο παρακάτω video, « οι διαδηλωτές πήραν την Βαστίλη ». Σημειώνουν επιπλέον, η απόσταση ανάμεσα στην αφετηρία και το τέρμα της διαδήλωσης ήταν 8χμ και ότι όταν η κεφαλή της πορείας έφτανε στο σημείο τερματισμού της διαδήλωσης η ουρά της πορείας ήταν ακόμα μπλοκαρισμένη λόγο του κόσμου στην αφετηρία στην Βαστίλη.

Όταν η πορεία φτάνει στο σημείο στο οποίο μπλοκάρετε από την αστυνομία στο πάρκο Ιnvalides στις 6 το απόγεμα μια συναυλία οργανώνετε. Μέρος των διαδηλωτών θέλει να κινηθεί προς το κοινοβούλιο όπως είχε αποφασιστεί από το συντονιστικό.

http://www.ina.fr/economie-et-societe/education-et-enseignement/video/CAB86034194/manif-etudiants-factuel.fr.html

Ταυτόχρονα μία επιτροπή του συντονιστικού γίνετε δεκτή για διαπραγματεύσεις από τον υπουργό παιδείας. Η συνάντηση αποβαίνει άκαρπη όπως ανακοινώνετε τόσο από το συντονιστικό όσο και απο τον υπουργό ο οποίος παραδέχεται ότι η διαδήλωση είναι πολύ μεγάλη και δηλώνει έτοιμος να διαπραγματευτεί άλλα το συντονιστικό εμμένει στην απόσυρση του νόμου αίτημα το οποίο δεν μπορεί να δεχτεί (κάτοθι video).

http://www.ina.fr/economie-et-societe/education-et-enseignement/video/CAB86034218/monory-et-delegation-etudiants.fr.html

Με την ανακοίνωση της αποτυχίας των διαπραγματεύσεων (γύρω στις 7.30 το απόγεμα) ξεκινούν συγκρούσεις στο σημείο στο οποίο έχει καταλήξει η διαδήλωση. Οι διαδηλωτές θέλουν να κινηθούν προς το κοινοβούλιο όπως ήταν η αρχική απόφαση του συντονιστικού. Οι συγκρούσεις είναι πολύ βίαιες, αποτέλεσμα 2 διαδηλωτές πολύ σοβαρά τραυματίες. Ο ένας εξ’αυτών έχασε το μάτι του από δακρυγόνο το οποίο τον χτύπησε στο κεφάλι. Σαράντα ακόμη ελαφρά τραυματισμένοι υπήρξαν ανάμεσα στους διαδηλωτές. Η αστυνομία από την μεριά της έχει 120 τραυματίες εκ των οποίων οι 20 διακομίσθησαν στο νοσοκομείο. Στις 10 το βράδυ η αστυνομία παίρνει εντολή να εκκενωθεί ο χώρος των συγκρούσεων. Οι συγκρούσεις μεταφέρονται στο quartier latin. Η αστυνομία προβαίνει σε 150 προσαγωγές εκείνο το βράδυ, 93 εξ’αυτών μετατρέπονται σε συλλήψεις (τα δύο παρακάτω video αποτυπώνουν τα γεγονότα).

http://www.ina.fr/economie-et-societe/education-et-enseignement/video/CAB86034198/soiree-invalides.fr.html

http://www.ina.fr/economie-et-societe/education-et-enseignement/video/CAB86034246/resume-de-la-nuit.fr.html

Η νύχτα της δολοφονίας και η « νίκη » του κινήματος

Την επόμενη μέρα, 5 Δεκέμβρη,  νέα μεγάλη διαδήλωση διοργανώνετε με την συμμετοχή 30.000 διαδηλωτών. Η διαδήλωση καταλήγει στο quartier latin όπου κατά τη διάρκεια της νύχτας εκτυλίσσονται συγκρούσεις ανάμεσα στην αστυνομία και διαδηλωτές. Η αστυνομία χρησιμοποιεί σώματα αστυνομικών σε μοτοσυκλέτες. Δύο αστυνομικοί επιβαίνουν σε κάθε όχημα, ένας οδηγός και ένας συνοδηγός με ένα γκλόπ. Λίγο μετά τα μεσάνυχτα μία τέτοια ομάδα παίρνει στο κυνήγι ένα 22χρονο φοιτητή ονόματι Μalik Οussekine (Μαλικ Ουσεκιν) με το πρόσχημα ότι ήταν « μπαχαλάκιας ». Ο νεαρός μπαίνει σε ένα ισόγειο πολυκατοικίας για να ξεφύγει στη συμβολή των οδών  Monsieur-le-Prince και de Vaugirard στο 6ο διαμέρισμα του Παρισιού. Οι 2 αστυνομικοί τον ακολουθούν τον ακινητοποιούνε και το χτυπάνε με μανία μπροστά στα μάτια ενός μάρτυρα, υπαλλήλου στο υπουργείο οικονομικών ο οποίος έτυχε και άνοιξε την πόρτα στον άτυχο φοιτητή. Τα χτυπήματα ήταν τόσο βίαια όπως δηλώνουν οι μάρτυρες στα τρία παρακάτω video που νομίζανε στην αρχή ότι ο νεκρός ήταν περίπου 40 χρονών. Η αυτοψία αποδίδει το θάνατο του νεαρού σε καρδιακή προσβολή η οποία προκλήθηκε από τα χτυπήματα των αστυνομικών. Κατόπιν αποδεικνύετε ότι ο Μalik μάλλον δεν συμμετήχε στο κίνημα (κανείς δε το γνωρίζει). Εκείνο το βράδυ γύρναγε σπίτι του κατα πάσα πιθανότητα ύστερα από μία βραδινή έξοδο σε ένα jazz club της περιοχής.

http://www.ina.fr/economie-et-societe/education-et-enseignement/video/CAB86034293/mort-oussekine-la-nuit.fr.html

http://www.ina.fr/economie-et-societe/education-et-enseignement/video/CAC97113041/malik-oussekine.fr.html

http://www.ina.fr/economie-et-societe/justice-et-faits-divers/video/CAB86034325/etudiant-tue-les-faits.fr.html

Το συντονιστικό της 6ης Δεκεμβρίου αποφασίζει να καλέσει σε συνέχεια του κινήματος την Δευτέρα 8 Δεκέμβρη με καταλήψεις και απεργίες σε όλα τα πανεπιστήμια και στις 10 Δεκέμβρη με νέα μεγάλη παν-γαλλική διαδήλωση.

http://www.ina.fr/economie-et-societe/education-et-enseignement/video/CAB86034781/coordination-pommatau.fr.html

Στη διαδήλωση που διοργανώνετε στις 8 Δεκέμβρη στο Παρίσι συμμετέχουν 30.000 διαδηλωτές. Λίγο πριν ξεκινήσει η διαδήλωση ο πρωθυπουργός Σιράκ ανακοίνωνε την απόσυρση του νομοσχεδίου.

http://www.ina.fr/economie-et-societe/justice-et-faits-divers/video/CAB86034613/manifestation-en-silence-a-paris-a-la-memoire-de-malik-oussekine.fr.html

Η διαδήλωση της 10ης Δεκέμβρη δεν αναβλήθηκε και μετατράπηκε σε μέρα ενάντια στην καταστολή και για την προάσπιση των δικαιωμάτων. Κεντρικό σύνθημα σε όλες τις πορείες « ΠΟΤΕ ΞΑΝΑ ΑΥΤΟ » (« PLUS JAMAIS CA »). Η πορεία απαιτεί την παραίτηση τόσο του υπουργού παιδείας όσο και του υπουργού εσωτερικών Σαρλ Πασκουά (Charles Pasqua) πνευματικού πατέρα τόσο του σημερινού γάλλου προέδρου της Δημοκρατίας, Νικολά Σάρκοζύ (Nicolas Sarkozy) όσο και σχεδόν όλων των σημερινών υπουργών της κυβέρνησης Φιγιόν (Fillon). Στο Παρίσι η πορεία συγκεντρώνει μαθητές, φοιτητές και συνδικάτα σύνολο 600.000 διαδηλωτές οι οποίοι πραγματοποιούνε μια σιωπηλή πορεία όπως φαίνετε στο παρακάτω video στην τόσο μνήμη του Malik όσο και ενός άλλου θύματος αστυνομικής βίας ο οποίος έπεσε νεκρός το ίδιο βράδυ στο Παντίν.

http://www.ina.fr/economie-et-societe/education-et-enseignement/video/CAB86034871/manifestation-paris-plus-jamais-ca.fr.html

Στις επαρχιακές πόλεις ανάλογες πορείες πραγματοποιούνται. Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για 200.000 διαδηλωτές σε 36 πόλεις.

http://www.ina.fr/economie-et-societe/education-et-enseignement/video/CAB86034874/manifestation-regions.fr.html

Η πορεία στη Μασσαλία όπως καταγράφηκε στο παρακάτω video.

http://www.ina.fr/economie-et-societe/vie-sociale/video/CAB86034330/manif-marseille.fr.html

Αντί επιλόγου

Σε μία καθαρά υλική βάση το φοιτητικό κίνημα του 1986 πέτυχε την απόσυρση του νόμου. Ο υπουργός παιδείας παραιτήθηκε. Επιπλέον μετά το θάνατο του Malik τα μηχανοκίνητα σώματα ασφαλείας διαλύθηκαν.

Οι δύο αστυνομικοί οι οποίοι δολοφόνησαν το Malik δικάστηκαν το 1990 σε δύο και πέντε χρόνια φυλάκισης με αναστολή. Τους επεβλήθησαν επιπλέον πειθαρχικές ποινές από την υπηρεσία τους.

Η αστυνομική βία εκείνων των ημερών και ειδικότερα ο θάνατος του Malik και ο σοβαρός τραυματισμός του διαδηλωτή που έχασε το μάτι του σοκάρανε την γαλλική κοινωνία. Ένα χρόνο αργότερα στα πλαίσια μίας τηλεοπτικής εκπομπής (απόσπασμα της οποίας παρουσιάζουμε παρακάτω) οι δημοσιογράφοι παρουσιάζουνε τους άνδρες των CRS (ΜΑΤ) που συμμετείχαν στην καταστολή της διαδήλωσης της 4ης Δεκέμβρη 1986. Ένας αστυνομικός δεν διστάζει ότι ο Malik πέθανε λόγω της κακής κατάστασης της υγείας του. Παρουσιάζετε επιπλέον η εκπαίδευση των αστυνομικών, ο « άρτια επαγγελματικός » τρόπος χρήσης των δακρυγόνων, η υποδοχή νεοσύλλεκτων αστυνομικών καθώς και μία συνέντευξη μίας οικογένειας ενός ΜΑΤατζή. Με δυο λόγια το video παρουσιάζει την επαγγελματική συμπεριφορά της αστυνομίας και την ανθρώπινη πλευρά των εργαζόμενων αστυνομικών.

http://www.ina.fr/economie-et-societe/education-et-enseignement/video/CAB87042812/les-crs.fr.html

Εικοσιπέντε χρόνια μετά την δολοφονία του Malik μπροστά από την είσοδο της πολυκατοικίας όπου συνέβη η δολοφονία έχει τοποθετηθεί από τον δήμαρχο Παρισιού από το 2006 μία επιγραφή στη μνήμη του Malik.

http://www.dailymotion.com/video/xmsz8m_petite-ballade-rue-mr-leprince-homage-a-malik-oussekine_webcam#from=embediframe

Τι σημασία έχει αν ο Malik συμμετείχε ή όχι στο κίνημα;

Η συμπεριφορά του κατασταλτικού μηχανισμού εκείνες τις μέρες του 1986 αποδεινκύουν για ακόμα μία φορά ότι το κράτος εφαρμόζει παντού και πάντα μεθόδους παρεμφερείς σε όλο τον κόσμο για να τρομοκρατήσει το κίνημα και να κάμψει τις αντιστάσεις των αγωνιζομένων.

Δεν θα τους περάσει !

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: